Københavns Lufthavn tænder varmefølsomme kameraer mod luftforurening
Som den første lufthavn i verden tager Københavns Lufthavn nu varmefølsomme kameraer og kunstig intelligens i brug i stor skala for at kortlægge og reducere luftforureningen fra parkerede fly.
Københavns Lufthavn har netop sat strøm til ny og innovativ teknologi, som skal bidrage til at reducere luftforurening og støj på forpladsen.
Varmefølsomme kameraer registrerer nu, hvis et flys hjælpemotor – den såkaldte APU (Auxiliary Power Unit) – står tændt på tidspunkter, hvor den burde være slukket og unødvendig, fordi flyet er tilsluttet lufthavnens el og ventilation.
”APU’en både larmer, udleder CO₂ og forurener luften på forpladsen. Derfor skal den køre så lidt som overhovedet muligt,” siger Kristoffer Plenge-Brandt, driftsdirektør i Københavns Lufthavn.
”Med kameraerne får vi for første gang konkrete data for flyenes brug af APU. Når den er tændt for længe, kan vi identificere årsagerne og hjælpe med løsninger,” tilføjer han.
Højst fem minutter på APU
De varmefølsomme kameraer er monteret i lysmasterne ved lufthavnens travleste standpladser, som tilsammen håndterer 80 procent af den samlede flytrafik.
Koblet sammen med kunstig intelligens og software udviklet af Assaia kan kameraerne registrere varmeudvikling fra APU’en, der typisk sidder i flyets halespids. Den forsyner flyet med el og ventilation, når hovedmotorerne er slukket, og flyet ikke er tilsluttet lufthavnens faste forsyning.
For at reducere luftforurening er retningslinjen i Københavns Lufthavn, at APU’en skal slukkes senest fem minutter efter ankomst og tidligst må tændes fem minutter før afgang.
Ved at analysere data fra det nye system kan man finde årsager og identificere mønstre, for eksempel i forhold til vejr, standpladser eller tekniske udfordringer, i de tilfælde, hvor APU’en kører for længe. Systemet giver desuden mulighed for, at ground handling-selskaberne automatisk får besked, når tidsfristerne er overskredet.
Første i verden
”Der kan være mange årsager til, at APU’en er i gang. Piloterne kan for eksempel have glemt at slukke, eller der kan være fejl på lufthavnens udstyr, så flyet ikke får tilstrækkelig elektricitet eller kølet luft. Med systemet kan vi analysere mønstre og tage initiativer, hvad enten det handler om adfærd, teknik eller processer,” siger Kristoffer Plenge-Brandt.
Københavns Lufthavn er den første i verden til at anvende teknologien på størstedelen af sine operationer.
Det gør lufthavnen førende inden for datadrevet håndtering af luftkvalitetsproblematikker og giver den en unik viden, som skal danne grundlag for den fortsatte dialog med fly- og ground handling-selskaber om den bedst mulige brug af APU. Systemet åbner desuden mulighed for på sigt at sanktionere ved overtrædelser af retningslinjerne for APU.
”Københavns Lufthavn tager luftkvalitet og miljøhensyn meget alvorligt. Det her er et vigtigt skridt i vores arbejde for at skabe en renere lufthavn i tæt samarbejde med vores partnere,” siger Kristoffer Plenge-Brandt.